Äänitys

Äänittämisestä dslr-kameralla

Posted on: January 10th, 2013 by kari 3 Comments

5d2audioKävimme Tatun kanssa tänään vähän keskustelua mikrofoneista ja äänittämisestä - ja ajattelin, että tämä voisi olla kiinnostavaa. Rødelta on tullut ulos uusi iPhoneen (ei vitoseen) sopiva mikrofoni, joka vaikuttaa mielenkiintoiselta. Hinta jossain 150€ tienoilla.

Kokeilematta, tietämättä esim. sämplaus-taajuuksia tai muita teknisiä yksityiskohtia, mielenkiintoista minusta tuossa on ainakin hyvän näköinen ja helposti luettava tasomittari/aikakoodi - nimimerkillä ikänäkö vaivaa.

Mutta kyseessä on kuitenkin vain mikrofoni, joka sopii iPhoneen tai iPadiin - joka tietysti täytyy ostaa erikseen. Ja näin ollen hinta voi tuntua korkealta.

Ajattelin, että näytän toisen mielestäni erittäin toimivan systeemin, jota käytämme. Zoom H1 nauhuri (c. 80€) kameran päälle sovitteella (c. 6 €).  Huomattavasti edullisempi kuin iPhone viritys. Luonnollisesti voidaan käyttää Zoom H2 tai H4n nauhureita - tai oikeastaan mitä tahansa vastaavaa - mutta H1 on käsittämättömän edullinen suhteessa laatuun mitä rahalla saa. Ja samoin hyvin kevyt, mikä on tässä olennaista.

Varsinainen pointti on kuitenkin tässä: nauhuristahan tulee ulos kuulokemonitorointi. Kytketään siihen 3,5mm pistokkeella johto, joka toisella 3,5mm pistokkeella pistetään kiinni kameraan. Saadaan äänitys sekä kameralle kuvan mukaan, että wav-muodossa nauhuriin.

Editoinnissa voidaan joko tyytyä kameran ääniraitaan tai korvata se helposti nauhurista otettavalla - FCX:llä editoitaessa tämä voidaan tehdä suoraan ohjelman valikosta. Jos kikkailla haluaa, niin mahdollista vielä säätää tasot eri tavalla, että esim. varmistaa, että huiput eivät mene rikki.

Tässä on kuitenkin kaksi ongelmaa. Ensinnäkin, äänen tasot kuulokeliitännästä ovat aivan liian korkeat kameralle ja signaali menee auttamatta särölle. Ja lisäksi: olisi kiva pistää luurit päähän ja kuunnella, mitä sinne ääniraidalle oikein päätyy. Mutta jos kamera on esim.  Canon 5dmk2 - kuten kuvassa - siinä ei ole monitorointimahdollisuutta (5dmk3:ssa on).

Ratkaisu on käyttää piuhaa, joita saa mm. B&H:sta (c. 25€). Urosliitin nauhuriin, joka johtaa toiseen samanlaiseen kameraan,  mutta välissä on -25db pädi vaimentamassa signaalia. Ja lähtevässä päässä on jako toiseen, naaraspuoliseen 3,5mm koskettimeen, johon on helppo liittää kuulokkeet monitorointia varten halutessaan.

Luulisin, että hinta-laatusuhteella mitattuna yksi parhaiten toimivia ja laadukkaita äänityssysteemejä DSLR:lle.

3 Responses

  1. Peter Forsgård

    2013/01/10

    Tässä myös varsin mielenkiintoinen tapa: http://www.dslrfilmnoob.com/2012/11/16/irig-pre-xlr-audio-interface-dslr-impressions/

    Reply
  2. kari

    2013/01/10

    Kyllä joo… mutta tossa alkaa tulla aikamoinen johtohässäkkä jota pikkusen ehkä kammoksun. Toinen – korjaa jos olen väärässä: 5dmk2ssa ei ole kuulokeulostuloa; kamera tuossa kuvassa on 5dmk3 jolloin tätä ongelmaa ei ole. Silloin riittää (tässä mun rikauksessa) 3.5mm uros – 3.5mm uros ja -25 dp pädi välissä. Tai käyttää samaa piuhaa, mutta jättää kuulokeulostulon käyttämättä.

    Jos haluaa phantomia, niin homma on sitten toinen. Itse käytän Sennheiserin mk66 (muistaakseni) jossa sisäinen paristo, mutta se on jo liian iso ja raskas miestäni kameran päälle ja toimii ehkä parhaiten puomissa Joku Røden Videomic Pro tai vastaava on kameran päällä paras mahdollinen ratkaisu – tai siis helpoin.
    Mutta käyttäen ulkop. nauhuria siinä on se etu, että jos tarttee haastattelumikkiä, niin senkun irrottaa ja iskee toimittajalle käteen.
    Sinänsä toi Røden iPad mikki näyttää mielenkiintoiselta. Katotaan kun saavat iPhone5 version ulos.

    Reply
  3. kari

    2013/01/10

    Lisäyksenä vielä: tossa iRig etc. set upissa on se etu luonnollisesti, että JOS käyttää phantomia tarvitsevaa mikkiä, niin on pre-ampissa gain joka voi tehdä elämästä helpompaa.

    Reply

Leave a Reply